16 marca 2019

KARL LAGERFELD - WIELKI PROJEKTANT, ARTYSTA, WIZJONER - CZ. 2, TWÓRCZOŚĆ


W części pierwszej przybliżyłam sylwetkę słynnego projektanta - jeśli jeszcze jej nie przeczytałaś/eś to zapraszam Cię do nadrobienia zaległości TUTAJ. W tej części skupię się na dorobku artystycznym Karla oraz na tym, w jaki sposób jego działalność wpłynęła i zmieniła nieodwracalnie świat mody.

"Imperator stylów, Kaiser baroku, święte monstrum wysokiego krawiectwa, zabytek klasy zero. Utrzymując się przez dziesiątki lat w centrum uwagi, ten niezwykle płodny, elitarny twórca wykreował demokratyczną modę, której popularność nie ustaje. Ludzie bardzo młodzi, a nawet raperzy poszukują produktów z jego logo. Karl Lagerfeld uczynił CHANEL marką ekskluzywną i popularną o zasięgu globalnym." - tak o Cesarzu mody pisze Bertrand Meyer-Stabley w książce "Mężczyźni, którzy wstrząsnęli światem mody."


Haute couture, pret-a-porter, reklama, fotografia, architektura wnętrz, kultura, muzyka, limitowane kolekcje dla topowych marek... projekty Karla następują jeden po drugim niczym kolejne oddechy. Opowiedzieć o nich wszystkich jest niemożliwością. "Nie oglądać się za siebie" to hasło, które było ulubionym powiedzeniem Cesarza, który bez wątpienia został największym artystą XXI wieku. Przez 60 lat swojej działalności nie popełnił ani jednego błędu i ciągle pozostawał na szczycie. Upierał się, że nigdy nie odejdzie na emeryturę, bo to by go zabiło. Do świata mody wpisał się niczym gwiazda rocka, którego całe życie jest misternie dopracowanym dziełem.

KING OF FASHION

Karl Lagerfeld swoją przygodę z modą zaczął od wygrania w 1954 roku prestiżowego konkursu, zorganizowanego przez Woolmark, na najlepiej skrojony płaszcz, do którego zgłosił żółtą, oversize'ową narzutkę. Jury w składzie: Pierre Balmain, Hubert de Givenchy i Jacques Delubac otrzymuje sześć tysięcy anonimowych rysunków. Nagrodą główną jest spora suma pieniędzy oraz wykonanie trzech najlepszych projektów przez jeden z wielkich paryskich domów mody haute couture. Młody i ambitny Karl zaprojektował prosty i elegancki płaszcz z paskiem z klamrą przy szyi zamiast kołnierza, sięgający lekko poniżej kolan o prostym kroju z wycięciem na plecach w kształcie litery V. Jego kolor określany jest jako żółty pomiędzy cytryną a żonkilem. Wykonany w 100% z wełny. Do 13.09.2015 roku płaszcz ten, razem z wystawą pt. "Karl Lagerfeld. Modemethode" można było podziwiać w muzeum w Bonn, w Niemczech.


Sam Lagerfeld nie lubił, kiedy ktoś wspominał o konkursie. Utrzymywał, że:
To przypadek sprawił, że znalazłem się w świecie mody. Wygrałem konkurs rysunkowy, w którym udział wzięło dwustu uczących się jeszcze konkurentów, amatorszczyzna. Balmain, który zrealizował projekt, zapytał mnie, czym się zajmuję. Nie przyznałem mu się do końca, że jestem jeszcze w szkole, a on zapytał, czy nie zechciałbym dołączyć do jego zespołu. Voila, tak to się zaczęło.
Karl w domu mody Balmain przestaje się rozwijać. Jego głównym zajęciem jest projektowanie na papierze, kolekcje stają się monotematyczne. Lagerfeld nie może realizować swoich projektów, ba, nie może nawet skrócić spódnic, ponieważ dom mody usilnie eksploatuje styl "jolie madame." Pierre również ma swoje kaprysy i czasem jest szczery aż do bólu.  Karl, mając zebrany niezły bagaż doświadczeń decyduje się na opuszczenie słynnej pracowni.

Projekty Karla Lagerfelda

W 1958 roku Lagerfeld zaczyna pracę w domu mody Jean Patou jako główny projektant. Po śmierci założyciela w 1936 roku, dom mody Patou stał się zbyt konwencjonalny. Potrzebny był ktoś, kto wprowadziłby pewien powiew świeżości, odnowiłby kolekcję i przywrócił marce dawną świetność. Taką osobą był Karl Lagerfeld. Wprowadził w życie wiedzę zdobytą u Pierre'a związaną z tematem tkanin i technik krawieckich.

Jego pierwsza kolekcja zrealizowana dla domu mody Jean Patou nosiła nazwę "K-line". Karl zaproponował sukienki blisko ciała, ze ściśniętymi taliami. Kostiumy z luźnymi marynarkami, kimonowymi rękawami, kołnierzami ze stójką. W kolekcji dominowały jasne odcienie. Spódnice były dość szerokie, marszczone w talii, a ich kolorystyka dość wyrazista: zieleń opalu, morele, błękit, pudrowy róż.



W 1962 roku umowa o pracę wygasła i Karl ostatecznie pożegnał się z domem mody Jean Patou. Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie, kiedy Lagerfeld traci pracę, Yves Saint Laurent prezentuje swoją pierwszą kolekcję pod własnym szyldem. Mimo to, przyszły Cesarz mody jest bardzo pewny siebie i wydaje się, że nic nie powstrzyma jego ambitnych planów.

FENDI FAMILY

Karl z siostrami Fendi, 1970 rok.

W 1965 roku Karl rozpoczyna pracę dla domu mody FENDI i jest to jedno z miejsc, z którymi współpracuje najdłużej, bo aż do śmierci. Jest to najdłuższa na świecie współpraca globalnej marki z projektantem. Świetnie dogaduje się z córkami założycielki marki i projektuje dla nich futra, dżinsowe kurtki obszyte norkami i sportowe płaszcze przeciwdeszczowe podszyte futrem. W 1969 roku lansuje linię artykułów skórzanych i dodatków z rodzinnym motywem podwójnego "F". Lagerfeld wynosi na wyżyny markę i sprawia, że kobiety z wyższych sfer kochają futra. Od tej pory marka kojarzy się głównie z naturalnymi futrami i wyrobami skórzanymi.


W 1981 roku Karl wymyśla słynny monogram z literą F, który ostatecznie otwiera marce drzwi do świata 'high fashion'.


W 1992 roku, Karl zaprosił do kampanii czołowe top modelki z lat 90-tych. Kolekcja wiosna/lato 1992 była najchętniej sprzedającą się kolekcją letnią w historii, od początków istnienia marki. Okazało się, że siateczkowe bluzki, sukienki i spódnice z frędzlami oraz wielkie żółte korale spodobały się wielu kobietom na całym świecie.


Pokaz Fendi, 1992 rok.

A jeśli interesuje Was więcej projektów Karla dla tej marki, obejrzyjcie poniższy film. Tam zbiór wszystkich kolekcji od 2000 do 2010 roku.



Bardziej ciekawskich, odsyłam do oficjalnego kanału FENDI na youtube. Tam filmy wszystkich pokazów od 2014 roku, a także kilka ciekawych materiałów związanych z tworzeniem kolekcji i organizacją pokazów.

W 2015 roku odbył się pierwszy pokaz FENDI haute couture. Jego znakiem rozpoznawczym były długie futra oraz płaszcze przyozdobione naturalnymi piórami.


Dnia 21.02.2019 odbył się ostatni pokaz Karla Lagerfelda dla Fendi. Kolekcja składa się z bestsellerów domu mody - lekkich sukienek, ekskluzywnych okryć i pięknych torebek. Wszystko utrzymane w czekoladowo-karmelowo-beżowej tonacji.


Zaproszeni goście zostali obdarowani broszurami, z ostatnimi rysunkami Karla dla Fendi, a przed samym rozpoczęciem pokazu puszczono krótki film, w którym Karl szkicuje swoją sylwetkę i opowiada o tym, jak po raz pierwszy zawitał do włoskiego domu mody.


Miałem na sobie kapelusz Cerruti. Nosiłem długie włosy. Nie rozstawałem się z okularami przeciwsłonecznymi. Do tego kuloty, żakiet, krawat..

CHANEL LIFE

Lata osiemdziesiąte zapowiadają się dla Lagerfelda bardzo chwalebnie. W 1983 roku, po wielu negocjacjach zgadza się na pracę w domu mody Chanel. Zostaje poproszony o przywrócenie do życia dogorywającej marki. Wybór jego osoby wydaje się być jedynym słusznym. Właściciele marki zdecydowali się otworzyć okna i wpuścić świeże powietrze wypełnione nutą nowoczesności. Uwierzyli w Karla i w to, że może zostać następcą słynnej Coco. Lagerfeld miał wskrzesić markę, dopasować styl Gabrielle do mijających sezonów, zinterpretować go zgodnie ze swoim wyczuciem stylu i wydobyć jak najwięcej ze spuścizny, wprowadzając swoje kolory, modyfikować fasony i otulić wszystko swoim poczuciem humoru. Jak się później okazało, zatrudnienie Karla było dla słynnego domu mody najlepszą rzeczą, jaka mu się przytrafiła. Mężczyzna z kucykiem nie tylko wskrzesił markę, ale doprowadził ją do globalnego sukcesu. W tej chwili dom mody CHANEL jest jedynym samodzielnie działającym domem mody, pozostającym stale w rękach braci Wertheimer. CHANEL jest również najdroższą modową marką świata.

Karl Lagerfeld podczas swojego pierwszego pokazu mody dla Chanel w 1984 roku. Kolekcja ready-to-wear.

Plotka głosi, że zgodnie z umową podpisaną bezterminowo, Karl Lagerfeld otrzymywał milion dolarów za każdą kolekcję. Niemiec nie tracił jednak głowy i delektował się powrotem do ukochanego haute couture. Na początku panowania swojej ery zajmuje się symbolicznymi, choć nie mniej ważnymi częściami garderoby - sznurami pereł, pikowaną torebką 2.55, tweedowym żakietem czy dwukolorowymi szpilkami - nadając im spektakularny i niepowtarzalny wygląd. To on przywrócił do życia podwójne C splecione w najbardziej rozpoznawalne logo świata. Zamieścił je na torebkach, butach i biżuterii. Prezentuje całą serię wspaniałych sukni wieczorowych, których wzory zaczerpnięto prosto z parawanów koromandelskich z mieszkania samej mademoiselle Coco na rue Cambon. Jego pomysły na "małą czarną" wykonaną z muślinu, koronki czy tiulu zachwycają coraz większą liczbę kobiet.

Pierwszy pokaz haute-couture Karla dla Chanel odbył się 1983 roku.

Karl podczas przygotowań do pokazu haute-couture, 1983 r. 

Chanel haute-couture, 1983 r.

W kolejnych latach Lagerfeld skupia się nie tylko na nostalgicznych wątkach. Umiejętnie łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Eksperymentuje ze słynnym kostiumem Chanel - zmienia minimalnie jego proporcje, rozkłada go na części pierwsze i bawi się tkaninami. W jego wersji dół krótkiej spódniczki jest świadomie postrzępiony, uszyty z klasycznego tweedu. Karl wydłuża żakiet, narzuca buty flamenco, aksamitne kurtki do tweedowych spódnic.. Lagerfeld przyznaje, że Coco nie spodobałoby się to, co robi, ale ciągle powtarzał, że "dla niego Chanel jest jak muzyka. Są nuty, z których trzeba skomponować inny utwór." Mimo zmian, Karl zachowuje pierwotne założenia marki i jego kolekcje nadal są proste, minimalistyczne i eleganckie. Są unowocześnione, ale nie przesadzone.

Mawiał:
"Podstawową filozofią Chanel jest ubieranie współczesnej kobiety. Lubię, kiedy haute couture powstaje w sposób diaboliczny. Nie jest to oczywiste, ale wprawne oko zauważy od razu. To garderoba dla kobiet bardzo uprzywilejowanych, która musi być nowoczesna i wyrafinowana, aby usprawiedliwić wygórowaną cenę. Dzisiejsza klientka nosi dżinsy, a do nich marynarkę z galonami, haftami, niewiarygodnymi guzikami. To właśnie te detale, nieosiągalne w modzie pret-a-porter, są kwintesencją haute couture."
Pokaz Chanel, wiosna 2004 r. 

To Karl Lagerfeld był prekursorem spektakularnych pokazów mody. To on sprawił, że każdy z nich przypominał prawdziwą inscenizację teatralną, którą komentowano i fotografowano przez najważniejsze magazyny poświęcone modzie. Tak jak Michael Jackson zapoczątkował modę na filmowe teledyski, tak Karl zapoczątkował teatralne pokazy mody jakie znamy dzisiaj.

Pokaz Chanel, wiosna 2009 r. 

TUTAJ, Harper's Bazaar zamieścił 100 najważniejszych momentów, które miały miejsce podczas pracy Karla dla Chanel, począwszy od 1984 roku. Każde zdjęcie jest opisane, a całość tworzy przepiękny i niezwykle inspirujący zbiór jego twórczości dla francuskiego domu mody.

A jeśli interesuje Was więcej projektów Karla dla tej marki, obejrzyjcie poniższy film. Tam zbiór wszystkich kolekcji od 1993 do 2004 roku.



Natomiast na oficjalnym kanale CHANEL na youtube, znajdziecie pełne relacje z pokazów od 2014 roku. Szczególnie polecam obejrzeć ten z ostatni (jesień/zima 2019/20) oraz jesień/zima 2015/16 haute couture.

Dnia 05.03.2019 roku odbył się ostatni pokaz Chanel w pełni zaprojektowany przez Karla Lagerfelda. Publiczność przed rozpoczęciem pokazu uczciła pamięć Cesarza minutą ciszy. Kolekcja została nagrodzona owacjami na stojąco, a na wybiegu pojawiły się same muzy Karla, oraz ambasadorka marki, Penelope Cruz. Pokazała się w pięknej, śnieżnobiałej kreacji, trzymając w ręce białą różę. Cały pokaz jak zwykle odbył się w Grand Palais, który przeobrażono w alpejskie miasteczko pełne śniegu.


Pokaz Chanel, jesień/zima 2019/2020, haute-couture.

ADIEU, KARL!

Na naszych oczach dzieje się historia. Karl był jednym z ostatnich projektantów, którzy pamiętali stare, XX-wieczne krawiectwo. Był projektantem, który wnosił wiele nowego do świata mody. Był prekursorem i prawdziwym artystą. Już na zawsze pozostanie legendą.

Nie ukrywał fałszywej skromności. Był pewny siebie i wiedział ile jest wart. Mawiał:
Jestem artystą trapezu, ale pod nim mam mocną siatkę. Dzięki temu własna słabość jest mi obca. Jestem czarnym diamentem. Nieoszlifowanym. Czarne diamenty są rzadkie, trudne do cięcia i dlatego niekomercyjne.
A jeśli chcecie dowiedzieć się jeszcze więcej o Karlu i jego twórczości, polecam Wam następujące filmy/filmiki dokumentalne na jego temat (niestety nie ma ich w języku polskim):

  1. Karl Lagerfeld - German fashion designer and icon
  2. The Big Interview: Karl Lagerfeld
  3. Lagerfeld Confidential
  4. The Tale of a Fairy by Karl Lagerfeld - CHANEL

Bez wątpienia wpływ Karla na świat mody jest ogromny. Zawsze tworzył przede wszystkim dla marki - nie dla siebie. Usuwał się w cień, spoglądając ukradkiem na swoje dzieła. Mimo swojej kontrowersyjnej duszy, nie szukał sensacji, a piękna i nowych form wyrazu. Czy Virginie Viard, która przejęła jego obowiązki, zdoła wypełnić tę pustkę? Czy domy mody Chanel, Fendi i Karl Lagerfeld pozostaną takie same? Czas pokaże. Ja już nie mogę doczekać się kolekcji Chanel wykonanej w pełni przez Viard, która współpracowała z Karlem przez ostatnie 30 lat. Czy będzie trzymała się jego wizji, czy stworzy coś zupełnie innego? Nie wiem, ale jedno jest pewne - niepowtarzalny styl Karla na pewno nie zostanie zapomniany, a jego zasługi dla świata mody pozostaną jeszcze bardzo długo w naszej pamięci.

więcej o mnie

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Instagram