#155. PERFUMY. STULECIE ZAPACHÓW - Lizzie Ostrom

Moja ocena: 5/5
Tytuł: Perfumy. Stulecie zapachów
Tytuł oryginalny: Perfume. A Century of Scents
Autor: Lizzie Ostrom
Wydawnictwo: Kobiece
Liczba stron: 454
Data wydania: 24.11.2017
Cena katalogowa: 44,90 zł

Perfumiarstwo - sztuka, za którą stoi wielki talent, ogromna wiedza i przede wszystkim doświadczenie. Rozpoznawanie zapachów to nie lada sztuka. Po przeczytaniu książki "Perfumy. Stulecie zapachów" już wiem, że nie mogłabym poświęcić tej dziedzinie całego swojego życia. Mój nos zdecydowanie się do tego nie nadaje. Ale teraz jeszcze bardziej podziwiam tych, którzy się tym zajmują. 

Dla Lizzie Ostrom perfumy jeszcze kilka lat temu były tylko i wyłącznie pasją, obsesją i hobby. Pracowała w branży PR hotelowego. Pewnego dnia postanowiła połączyć pasję z pracą zawodową i zorganizowała swój pierwszy perfumowy event. Spotkanie to zostało odebrane bardzo pozytywnie, co zaskoczyło nawet samą autorkę. I tak, pod pseudonimem Odette Toilette do dziś organizuje spotkania poświęcone tematyce perfum na zlecenie zarówno firm jak i prywatnych inwestorów. Swoją zdobytą przez lata wiedzę, Lizzie postanowiła opisać w tej właśnie książce. I wiecie co? Wyszło genialnie!


Przede wszystkim warto zaznaczyć, że książka jest zbiorem stu najsłynniejszych zapachów XX wieku. Lizzie postanowiła przedstawić je według daty powstania. Podzieliła książkę na dziesięć części, a w każdej z nich zamieściła kawał historii danego dziesięciolecia perfumowego, oraz dziesięć zapachów, które w nim powstały. Znajdują się tutaj nie tylko kultowe zapachy takie jak Chanel No.5 czy Guerlain Shalimar, ale i takie, o których na przestrzeni lat już dawno zapomniano, ale w swoich czasach miały status kultowych (np. Coty Chypre czy Sears Climax). W większości, opisywane perfumy to zapachy damskie, jednak autorka nie zapomniała i o męskich klasykach.

Jak zwykle w tego typu publikacjach, autorka na wstępie wyjaśnia kilka rzeczy. Przede wszystkim skupia się na definicji zapachu, lecz nie w sensie chemicznym. Stara się nam wyjaśnić, że zapach pełni ogromną rolę w życiu człowieka. Towarzyszy nam w dosłownie wszędzie, w każdej chwili naszego życia, niezależnie od wykonywanego zajęcia. To on mówi nam wiele o drugim człowieku. To on charakteryzuje naszą osobowość. Z perfumami jest podobnie jak z modą. Niby nikogo nie interesuje, ludzie mówią, że nie podążają za modą, a mimo to poprzez własny ubiór charakteryzują siebie. I z zapachem jest dokładnie tak samo. A nawet i więcej, bo zapach może przywoływać różne wspomnienia i kojarzyć się nam z różnymi osobami czy sytuacjami.


Z książki jesteśmy w stanie dowiedzieć się wielu, ale to wielu szalenie ciekawych rzeczy. Np. jakie były inspiracje do stworzenia zapachów, które pokochały miliony? Które zapachy cieszyły się ogromną popularnością, a które z kolei zostały znienawidzone? Który zapach inspirował artystów do tworzenia sztuki, a który jest wytworem tylko genialnej akcji marketingowej? A także skąd wzięły się nazwy poszczególnych perfum. Perfumy podobnie jak moda określają dany czas/epokę po trendach jakie ówcześnie panowały. Wąchając zapachy popularne w latach 90-tych na pewno zauważymy różnicę w porównaniu do tych, które popularne są teraz.

Podsumowując, jeśli szukacie fajnej, ciekawej i barwnej książki, to ta zdecydowanie przypadnie Wam do gustu. To jedna z lepszych pozycji na rynku jeśli chodzi o świat perfum (a nie ma ich za wiele). Serdecznie polecam wszystkim zainteresowanym tematem oraz modą. Bo jak wiemy, perfumy ściśle się z nią łączą. Ale także i tym, którzy interesują się historią. Na pewno wyczytają tu interesujące fakty historyczne. Książka jak najbardziej na wielki plus!

A czy Wy już czytaliście? Interesujecie się perfumami, czy tylko je wąchacie i używacie? :)





Spodobał Ci się ten post?
Polub mnie na facebooku:


*Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Kobiecego

0 komentarze